Suomessa on noin 4 000 biokaasuautoa. Niiden määrän odotetaan lisääntyvän kiihtyvällä vauhdilla. Kasvua pitävät yllä uusien kaasuautomallien kattava tarjonta, jatkuvasti laajeneva tankkausverkosto sekä EU:n ja valtion ekologisuutta korostava liikenne- ja tukipolitiikka.
Romutuspalkkio
Vuoden 2018 alussa saataville tuli uusi romutuspalkkiotuki. Palkkion voi käyttää uuden, vähäpäästöisen henkilöauton hankintaan 1.1.−31.8.2018. Bensiini- tai dieselkäyttöisestä autosta alennus on 1 500 euroa. Flexifuel-, maakaasu-, biokaasu-, täyssähkö- ja hybridi-autoilla alennus on 2 500 euroa.
Muuntotuki
Vuoden alussa mahdolliseksi tuli myös muuntotuki. Tukea saa, kun bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla. Jos auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi, tuki on suuruudeltaan 1 000 euroa. Etanolikäyttöiseksi muunnettaessa tuki on 200 euroa.
Pelkkiä plussia
VSS Biopowerin toimitusjohtaja Jouni Virtasen bensa-auto muutettiin biokaasuautoksi huhtikuussa. Ensimmäisen käyttökuukauden kokemukset ovat pelkästään positiivisia.
− Auton mittariin on kertynyt paljon kilometrejä. Polttoainekustannukset ovat silti selvästi alentuneet.
− Lisäksi olen todennut, että kaasuauton tankkaaminen käy kätevästi eri puolilla Suomea.
Täyttä kierrätystä
Biokaasua voidaan valmistaa hyvin monista biopohjaisista raaka-aineista. VSS Biopowerin biokaasu tuotetaan elintarviketeollisuuden sivuvirroista ja peltobiomassoista. Esimerkiksi Mikkelin seudulla biokaasuautot kulkevat pääosin lehmänlannasta valmistetulla biokaasulla. Kaasu tuotetaan Haukivuorella sijaitsevalla BioHauki Oy:n laitoksella. Tankkaus onnistuu Haukivuorella, mutta kaasua kuljetetaan jaeltavaksi myös Mikkelin Graanille BioSairila Oy:n tankkausasemalle.
Vastaava projekti
BioSairila Oy rakentaa Mikkeliin vastaavanlaista laitosta kuin Säkylään rakentuva VSS Biopowerin laitos on. Lokakuussa BioSairila avasi tankkausaseman Mikkelin Graanille synnyttääkseen alueelle markkinaa liikennebiokaasulle.
− Puolessa vuodessa biokaasun myynti on kasvanut noin 50 prosentilla. Tämä osoittaa sen, että kun liikennebiokaasun tarjonta lisääntyy, kuluttajat ottavat sen innolla vastaan ja siirtyvät kaasuautojen käyttäjiksi, projektipäällikkö Panu Jouhkimo Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä sanoo.
Biokaasulaitoksen lisäksi Mikkeliin on rakentumassa huomattava kiertotalouden ja vihreän liiketoiminnan keskus, EcoSairila, jossa alueelle saapuvat raaka-aineet hyödynnetään laajalti ja jossa yhden toimijan sivuvirta on toisen arvokas tuotantopanos.